jemna motorika, hruba motorika, uchop pera, vyvoj pisma, vyvoj detskej kresby, vyvoj detskej ruky, spravny uchop, grafomotorika, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky
Jemná a hrubá motorika PR články

Skôr ako začnete riešiť správny úchop pera

Jemná a hrubá motorika sú dve základné oblasti motorického rozvoja dieťaťa, ktoré si vyžadujú rozličné spôsoby podpory, ale sú vzájomne prepojené a ovplyvňujú sa navzájom.

  • Hrubá motorika sa týka pohybov a koordinácie väčších svalových skupín, ako sú tie potrebné na chôdzu, skákanie alebo beh.
  • Jemná motorika sa zameriava na koordináciu menších svalov, najmä v rukách a prstoch, čo umožňuje presnejšie činnosti, ako je písanie, kreslenie alebo manipulácia s malými objektami.

Zdá sa, že tieto oblasti spolu nesúvisia, ale opak je pravdou. Napríklad schopnosť dieťaťa udržať rovnováhu a koordinovať pohyby tela môže pozitívne ovplyvniť jeho schopnosť sedieť pokojne a sústrediť sa na kreslenie alebo písanie. Je dôležité podporovať rovnomerný rozvoj obidvoch oblastí, pretože dobré schopnosti v jednej oblasti môžu priaznivo ovplyvniť a podporiť schopnosti v druhej. Rozpoznanie a riešenie potenciálnych problémov v jednej oblasti môže pomôcť predchádzať ťažkostiam v druhej a tak podporiť harmonický celkový rozvoj dieťaťa.

Ako sa vyvýja detská rúčka, držanie pera, detká kresba?

Všímajte si detičky vo svojom okolí a pochopíte, že cesta k správnemu držaniu písacích potrieb vyžaduje niekoľkoročný vývoj. Potrebuje sa vvinúť vedomé ovládanie svalov ruky, správne držanie tela, koordinácia pohybu rúk a očí. Až v  období medzi štvtým a piatym rokom deti začínajú mať správny úchop, pretože až vtedy sú na dostatočnej vývinovej úrovni, aby vedeli používať jemné svaly prstov, ale aj zápästie, lakeť, rameno.

  • 0-3 mesiace – Uchopovací reflex: Keď dieťaťu vložíte do dlane predmet, dieťa zovrie prsty a podrží predment na pár sekúnd. Je to len reflex, nie vedomý pohyb.
  • 3-6 mesiacov – Dlaňový úchop:  Dieťa zatiaľ ia leží, pri ležaní sa načahuje predmetmi. Používa striedavo obidve ruky. Dokáže podržať predmet v ruke, zdvíhať predmety za pomoci dlane (dlaňový úchop bez palca) alebo aj s využitím palca (dlaňový úchop s palcom). Vie podržať predmet v oboch rukách spolu v strede nad svojim hrudníkom.
  • 6-9 mesiacov – Jednoduchý pinzetový úchop: Dieťa si dokáže prechytávať predmet z jednej ruky do druhej alebo ním búchať o stôl. Dokáže podržať v každej ruke iný predmet. Menšie predmety chytá za pomoci palca a ukazováka – čo nazývame pinzetový úchop.
  • 9-12 mesiacov – Ukazovanie ukazovákom: Toto je obdobie, keď dieťa začne na všetko ukazovať ukazovákom – na obrázky v knižke, ale aj ak vá chce na niečo upozorniť, niečo s vami zdieľať. To je ďalší vývojový krok – oddeliť jeden prštek! Dieťa vie držat pero alebo hrubú voskovku v pästi, na papier môže robiť čmáranice. Nie je to však vedomá činnosť, s cieľom nakresliť niečo konkrétne. Dokáže používať každú ruku zvlášť – napríklad jednou zakýva, vloží si niečo do úst a podobne, pričom druhá ruka zostáva v pokoji.
  • 12-15 mesiacov: Pinzetový úchop: Dieťa dokáže medzi svoje maličké končeky palca a ukazováka zovrieť maličké predmety. Často zbiera kamienky alebo smietky zo zeme. Listuje v knižke, avšak obracia veľa strán naraz, jeho pohyby sú oveľa viac cielené, ale stále trochu neobratné.
  • 15-18 mesiacov: Vie stavať vežičky z kociek, vie vkladať tvary do vkladačiek – to vyžaduje koordináciu pohybov, odhad vzialenosti, veľkosti, tvaru, teda spoluprácu ruka-oko. Písacie potreby drží dlaňovým úchopom. Pri kreselní však používa vystreté rameno, nezohýba ruku v lakti, ani nepracuje zápästím. Čmára. Môže vás napodobňovať, ak kreslíte čiary, aj ono skúša kresliť čiary.
  • 18-24 mesiacov: Vie kresliť čmáranice – „klbká“. Ktoré sú predzvesťou kruhu.
  • 24-30 mesiacov: Uchopuje písacie potreby ešte stále dlaňovým úchopom, pero je obkľúčené prstami aj palcom, pričom zápästie je obrátené tak, že palec smeruje k podložke. Ak mu držíte pásik papiera, je schopné ho prestrihnúť. Vie zašróbovať vrchnák na krabičku.
  • 30-36 mesiacov: Pokúša sa napodobniť prekrížené čiary, ak si spolu s ním kreslíte.
  • 42-48 mesiacov: Dokáže uchopiť písacie potreby medzi palec a poduštičku ukazováka, ostatné tri prsty sú zovreté smerom k dlani. Medzi palcom a ukazovákom zviera hornú časť pera. Pohybuje celou rukou, zatiaľ stále neopužíva krúživé pohyby zápästia, neopiera zápästie ani predlaktie o stôl. Preto je mu pohodlnešie často krát kreslenie v stoji – na tabuľu a podobne.
  • 48-54 mesiacov: Dokáže uchopiť pero medzi palec a poduštičku ukazováka, ostatné prsty zovreté smerom k dlani. Pero sa opiera o prostredník. Zápästie pracuje, opiera s predlaktím o stôl.

Podľa tohoto prehľadu až deti medzi 4-5 rokom začínajú byť pripravené na správny úchop pera, pričom pri kreslení okrem úchopu si treba všímať, či im pracuje zápästie, či ohýbajú ruku v lakti, či píšu iba zápästím alebo pohyb ruky vychádza z ramena. Preto nemusíte mladším deťom naprávať držanie pera či ceruzky, skôr im ponúknite veku primerané písacie pomôcky. Pre deti s dlaňovým úchopom, čo je zhruba do 4 rokov ich veku to môžu byť napríklad takéto voskovky. (Voskovky sme dostali na rcenziu z Tchibo.sk.) Dieťa guľôčku chytí do svojej dlane a môže si voľne čmárať. Ak nemáte doma tabuľu a nechcete mať počmárané steny, nalepte mu napríklad zo zadu dverí baliaci papier a naučte ho, že toto je miestečko, kde sa čmárať môže.

jemna motorika, hruba motorika, uchop pera, vyvoj pisma, vyvoj detskej kresby, vyvoj detskej ruky, spravny uchop, grafomotorika, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky

Balíček obsahuje 5 voskoviek: vo fialovej, zelenej, oranžovej, žltej a modrej farbe. Voskovky sú vyrobené z včelieho vosku (výraznú medovú vôňu nemajú), nie sú veľmi mastné, neumažú teda detské pršteky, na papieri však zanechávajú sýtu farebnú stopu. Voskovky sú duté a môžete ich využiť aj na zábavnú hru, dieťa si ich môže nastoknúť na pršteky ako pazúriky. Nebadane tak potrénuje svoju jemnú motoriku a koordináciu ruka-oko aj pri hre, nielen pri kreslení. Voskovky je možné aj stohovať na seba ako snehuliačika, čo je praktické pre uskladnenie, ale zase je to aj dobrá hra na tréning jemnej motoriky.

jemna motorika, hruba motorika, uchop pera, vyvoj pisma, vyvoj detskej kresby, vyvoj detskej ruky, spravny uchop, grafomotorika, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky

Voskovky v Tchibo.sk nájdete tu »

Dôležité je poskytnúť deťom dostatok príležitostí na rôzne hry rozvíjajúce ich jemnú aj hrubú motoriku. Kreslenie a písanie prídu prirodzene do ich života, keď ich rúčky udú na to pripravené. Skôr ako začnete riešiť správny úchop pera, všímajte si celkovú pohybovú výbavu dieťaťa.

Môžete si prečítať aj naše články:

Každé dieťa sa vyvíja individuálne, preto berte tieto míľniky len informatívne, ako pomôcku na vymýšľanie aktivít a hier, ktoré vaše dieťa v danom veku môže zvládnuť (alebo aj nemusí). Skôr sme ich zverejnili, aby ste príliš skoro od dieaťa nevyžadovali správne držanie pera. Naprávanie môže nadšené dieťa zastaviť a znechutiť. Nechajte ho rozvýjať sa vlastným tempom.  A to nielen kresliac-sediac za stolom. Ako sme už spomenuli, aj hrubá motorika musí byť na zlepšovanie jemnej motoriky rozvinutá a pripravená. Aby dieťa obsedelo za stolom pokojne, aby sa pri kreslení či písaní doslova nepoložilo na stôl celým telom, lebo jeho chrbtové svaly sú po chvíľke unavené a podobne. Podporte dieťa v činnostiach, ktoré ho aktuálne najviac bavia. Keď sa ich nasýti, bude vyhľadávať nové činnosti, rozvjať sa ďalšími smermi.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...