Montessori trojzložkové karty

Ako sa trojzložkové kartičky používajú?

Montessori trojzložkové karty tvorí trojica: obrázok s názvom, obrázok bez názvu, názov. Trojzložkové karty sa v montessori pedagogike využívajú na:

  • priraďovanie názvov k predmetom alebo ich častiam
  • pomáhajú deťom triediť/kategorizovať predmety
  • pomáhajú rozširovať slovnú zásobu

Deti by mali mať s predmetmi z kartičiek osobnú skúsenosť z každodenného života.  Následne môžeme kombinovať prácu s predmetmi a kartičkami dohromady – priraďovanie predmetom ku kartičkám. V poslednej fáze osvojovania pojmov prichádza na rad práca iba s kartičkami (dieťa už pozná predmet z reálneho sveta, vytvorilo si o ňom predstavu).

 

Použitie pre deti, čo nevedia čítať – rozšírenie/upevnenie slovnej zásoby:

  • používame obrázky bez názvu
  • jasne pomenujeme, čo je na obrázku
  • nemali by sme predstavovať viac ako 3 nové veci naraz

 

Použitie pre deti, ktoré sa začínajú zaujímať o písmenká – rozoznávanie začiatočného písmena slov sluchom:

  • predpokladáme, že názvy predmetov na kartičkách dieťa už pozná (t.j. pozná predmety, vie ich pomenovať, ale nevie ešte prečítať nápis)
  • používame karty s názvom
  • využívame kartičky na rozpoznávanie písmeniek sluchom – hrou navigujeme dieťa: „Hľadám zviera, ktoré sa začína na písmeno S!“ … dieťa hľadá medzi kartičkami rozloženými pred sebou
  • dieťa si pri hre spája začiatočné písmeno slova z kartičky so zvukom, ktorý my vyslovujeme (pre lepšie rozoznávanie môžeme ten zvuk zvýrazniť „SSSSS“)

 

Použitie pre deti, čo už vedia trochu čítať – zdokonaľovanie čítania:

  • dieťa priraďuje karty s názvami ku kartám s obrázkami
  • ako kontrola mu slúži karta, kde je obrázok s názvom spolu

 

V kategórii Trojzložkové karty nášho obchodíka nájdete montessori trojzložkové kartičky na stiahnutie (niektoré zadarmo, niektoré spoplatnené). Postupne budeme dopĺňať ďalšie.