Aktivity s deťmi 1-3 Jemná a hrubá motorika O vývoji dieťaťa Zmyslové hry

Zmyslové hry – čo naučia?

Malé deti milujú zmyslové hry, relaxujú pri nich. Objavujú všetko svojimi zmyslami, len im treba nachystať prostredie. A môže to byť oddychový čas aj pre rodiča. Dieťa, ktoré stále viselo maminke na sukni, zrazu bude zaujaté samostatnou hrou na dvadsať – tridsať minút, ba niekedy aj hodinku. Keď sa vaše dieťa plne sústredí na aktivitu, len si tíško sadnite oproti a pozorujte ho. Je ešte maličké, hru mu vždy musíte najprv vysvetliť a ukázať, aby ho neodradilo, že jej nerozumie. Nenaučí sa všetko hneď. Platí stokrát počuté, že opakovanie je matkou múdrosti.  Pre zmyslové hry máme na našom blogu samostatnú kategóriu Zmyslové hry, pozrite si články v nej, ak vás to zaujalo. Vyberte si aktivitu, na ktorú má vaše dieťa senzitívne obdobie. Vysýpa všetky hračky? tak mu dajte príležitosť presýpať múku alebo ryžu, či fazuľky… My sme začínali múkovými hrami. Dieťa získa zručnosti so suchými materiálmi a potom je pripravené na prácu s vodou.

Čo všetko sa deti pri zmyslových hrách naučia?

  • Zlepšuje sa koordinácia oko-ruka.
  • Vyvíjajú sa svaly ruky.
  • Nechajte dieťa robiť čo najviac samostatne – naučí sa držať lyžicu, miešať, hrkať, šľahať, nalievať, šúľať, strihať, krájať, žmýkať… podľa toho, čo mu dáte k dispozícii.
  • Nabádajte dieťa, aby ovoniavalo a chytalo rôzne ingrediencie, rôzne materiály. (Mám kamaráta, čo prv ako kúpi knižku, privonia k nej.)
  • Zmyslová hra je ako vedecký experiment. Voda sa mení na ľad. Miesime cesto – sypké ingrediencie sa stávajú tuhými…
  • Naučte dieťa názvy nástrojov, názvy ingrediencií, názvy materiálov.
  • Zlepšujú sa komunikačné schopnosti. Naučte dieťa vypýtať si, čo ešte potrebuje ku hre. Ak sa hrá viac detí pokope, učia sa požičiavať si veci a spolupracovať, rozdeliť si úlohy. Okukávajú, čo robia iné deti. Diskutujte s deťmi aj po ukončení hry.
  • Dieťa sa môže naučiť rozlišovať rôzne tvary, pri používaní kuchynského náradia – okrúhle, špicaté, rovné zvlnené…
  • Zlepšujú sa matematické schopnosti a odhad:
    • Dieťa sa učí porovnávať: Ktorá lyžica je väčšia moja alebo tvoja?
    • Keď porovnávate, používajte slová: rovnaký, väčší, meší, najväčší, najmenší…
    • Keď meriate, používajte slová: odmerka, dosť, málo, veľa, akurát, menej než, rovnako ako…
    • Zlepšujú sa triediace a zoraďovacie schopnosti, počítanie: hore, dole, naboku, dopredu, naspäť, pod, nad, vo vnútri, medzi…

Montessori inšpirované (pomôž mi a ja to urobím sám):

  • Zmyslové hry môžu skončiť neporiadkom, no vaše dieťa by sa nemalo strachovať, že musí zostať čisté, či suché. Povzbuďte dieťa, aby skúsilo obmedziť neporiadok. Prípadne mu nachystajte staršie oblečenie, kde nevadí, že sa zamokrí a zašpiní. Pri mokrých hrách majte nablízku uterák / utierku, pre prípad potreby. Ak to bude potrebné, dieťa s vašou pomocou rozliatu vodu vysuší, poutiera. Pri hrách s múkou môžete mať po ruke metličku a lopatku prípadne ručný vysávač, dieťa vám isto rado pomôže poupratovať.
  • Nevyrušujte dieťa plne sústredené na nejakú aktivitu. Hrá sa, objavuje, experimentuje. Trénuje svoju koncentráciu.
  • Každá aktivita by mala mať začiatok i koniec.Dieťa by sa malo podieľať na príprave aktivity i na upratovaní po skončení aktivity.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...