lapbook, vrecuskove aktivity. montessori
Aktivity s deťmi 1-3 Aktivity s deťmi 3-6 Montessori slovníček

Lapbook, či lap book – okienkové učenie

Lapbook, či lap book alebo aj flapbook, flipbook … čo to je a ako to nazvať po slovensky?  Jeden obrázok lepší ako tisíc slov:

Montessori lapbook

Obrázok som si požičala na stránke jednej doma-učiacej maminy.

A tento máme z výmeny vrecúškových aktivít:

lapbook, vrecuskove aktivity. montessori
lapbook, vrecuskove aktivity. montessori 

lapbook, vrecuskove aktivity. montessori

Podobne ako v slove laptop – notebook,  základ slova lapbook tvorí „lap“ = lono, kolená. Veľa ľudí si notebook kladie pri brúzdaní po internete na kolená. Veľa detí si lapbook pri čítaní, hre, učení kladie na kolená. Myslím, že aj v slovenčine je zaužívaný pojem lapbook. Ale môžeme to kľudne volať aj okienkové učenie alebo fascikel s okienkami a kolečkami a kapsičkami a knižôčkami… alebo dynamická 3D prezentácia toho, čo dieťa zaujíma, alebo čo sa učí. Lapbook môže byť spracovaný na ľubovoľnú tému, hlavne na takú, čo dieťa baví, čo ho pohlcuje.

Nápady, čo všetko môže lapbook obsahovať:

  • miniknižky
  • miniknižky s rôznou dĺžkou strán (ako napr. žirafa z požičaného obrázka)
  • minileporelá
  • vrecká/obálky na uloženie kartičiek s textami alebo  obrázkami
  • vyklápacie okienka
  • otáčacie prvky (kolečko s výrezom, ktoré odkrýva informácie po častiach)
  • pásik s presúvacím okienkom (podobne ako býva v niektorých kalendároch, okienko slúži na označenie dňa)

Všetky tieto prvky robia objavovanie informácií zábavnejším. Každý z nás sa učí trochu inak – ľudia s vizuálnou pamäťou si zapamätajú obrázky, ľudia so sluchovou pamäťou si zapamätajú počuté, niekto má zmyslovú pamäť – získava informácie dotykom. Lapbook podporuje všetky typy zapamätávania.

Pre malé deti môžeme pripraviť lapbook my, tak isto mu môžeme poukazovať a vysvetliť, na čo sú jednotlivé prvky určené. S väčšími deťmi ich môžeme vyrábať spoločne. Dokonca si myslím, by naša pomoc mala spočívať hlavne v tom, že zhromaždíme všetok potrebný materiál a obrázky, ale strihať a umiestňovať jednotlivé prvky v lapbooku necháme deti. Tak isto spolu s nimi vyberáme témy, a robíme brainstorming, čo ešte všetko by tam mohlo byť k danej téme začlenené.

Dnes deti často majú spracovať do školy rôzne projekty, napríklad na hodiny cudzích jazykov alebo dejepis, či zemepis. Myslím, že lapbook je tá hravá a zábavná forma, ktorá ich môže vtiahnuť do deja, aby sami usporiadali informácie, ktoré nazhromaždili. A čím skôr sa dieťa s takouto formou učenia stretne, tým náchylnejšie bude k jej využívaniu aj v budúcnosti. Nebude prosiť maminu, aby mu nachystala projekt do školy ona, ale sa výroby prinajmenšom rado zúčastní.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...