Stav rozpracovania – 2. polrok 2016

Nuž, cestou sa človek učí :)

Ak sa s niečim pridlho piplete, neradi nesiete kritiku, lpiete na pôvodnom riešení… hm, mám jednu radu:

Skúste každý prečítaný copywriterský, UI, marketérsky, SEO článok/napozerané video – samozrejme také, s ktorými sa stotožňujete a dávajú vám logiku – premeniť na chuť vylepšiť váš web o rady z daných článkov. Viete, jeden večer prečítate, zapáči sa – porozmýšľate, čo to znamená pre váš web, prípadne si to zapíšte. Ak vám to dáva zmysel stále ešte aj ráno a nemáte nič lepšie na práci – tak tie vylepšenia na webe spravte.

Mňa táto technika doviedla k tomu, že som zahodila pôvodné riešenie Darčekového poradcu a nasadila úplne novú šablónu – TheShop, zamakala na triedení XML feedov a importe produktov. Šablónu som zvolila hlavne preto, že má dobre členenú úvodnú stránku – návštevník má možnosť nahryznúť čosi, a až keď ho zaujme, tak až potom skúma a je ohúrený množstvom kategórií.

Čo ma potešilo

  • Podarilo sa mi realizovať všetky možné zmeny, čo som si zaumienila do novembra 2016 – aj keď niektoré veci stále pod vlajkou „Fake it till you make it“.
  • Realizovala som nejaké FB reklamy na získavanie likov na FB page.
  • Ozvali sa mi 3 ľudia s možnosťou spolupráce – donáška kvetov, zážitkové darčeky a tematické darčekové koše. Prvé dve ponuky som do stránky zapracovala, ďalšiu som odmietla. Nebránim sa zverejňovaniu PR článkov druhých ľudí zdarma, ale bránim sa pridávaniu produktov bez affiliate spolupráce.

V čom vidím nedostatky

  • Veľké množstvo kategórií a produktov (megaloman, čo chce využiť všetky rozumné affil spolupráce).
  • Vďaka množstvu produktov z rôznych eshopov a ich „rozpitvaniu do n tisíc kategórií“, veľmi ťažko sa mi robia aktualizácie. Niektore eshopy nehádžu 404 chybu, ak už produkt vypredajú, stiahnu z ponuky, ale niektoré to doriešené nemajú. A tým pádom ani ja nie. Hoci preklik je preklik, nie je to fér, ak hľadá návštevník konkrétny produkt a on už nie je aktuálny.  Plugin WP All Import aktualizácie umožňuje, aj takto čiastkovo, pre každý import, čo som robila. Mohla by som spraviť aktualizačný import, aaaale…

Čo som pochopila až po dvoch rokoch

Pri affil weboch nejde o to predať produkt, ide o preklik – o získanie cookies.

Prečítajte si to prosím ešte raz, zamyslite sa a neopakujte moje chyby :) Nie že by som toto nemala ako mantru už od začiatku, avšak naozaj mi až teraz prišlo  hlboké pochopenie. Nemusím  predavať konkrétne produkty, skor zaujať ľudi inak, aby uverili a preklikli do obchodu. Aby očakávali, že v danom obchode nájdu podobný sortiment a neodišli sklamaní. Preklik zákazníka musí byť férový, preklikne so záujmom a rád, návšteva môjho affil webu nijako neodradí a nenasrdí, našiel informácie, čo hľadal.

A tie moje chyby:

  1. Snažila som sa na web dostať čo najviac affil produktov od čo najviac affil partnerov.
  2. Snažila som sa v zmysle môjho estetického cítenia a analytickej praxe stále dobudovať web Darčekový poradca do dokonalosti. Z pohľadu prehľadnosti UI, z pohľadu triedenia produktov, myslela som, že práve to môže byť pridaná hodnota, prečo by ľudia na môj web chodili opakovane, prečo by na ňom zotrvávali, hľadali na ňom ten naj darček.
  3. Na všetko som sama – od návrhu UI (samozrejme len s využitím dostupných šablón) cez technicke pozadie, cez reklamu – a že teda nie som žiaden polyhistor schopný pojať vedomosti n odborov v krátkom čase, mala by som sa nad tým zamyslieť :)

Moja affil PPC matika

Možno sa pletiem, kľudne sa nad tým zamyslite po svojom :)

Konverzia zabehnutých eshopov je povedzme 2%. (2 zákazníci zo 100 nakúpia)

Ako to je ale potom s affilom – 2% z 2% ?

Teda 2% mojich návštevníkov prekliknú do eshopu a iba 2% z týchto prekliknutých aj skutočne nakúpia?

Uznajte, to by bolo vražedné, akú návštevnosť webu by ste museli mať – z tohoto pohľadu sa PPC pre vlastný affil web (typu Darčekový poradca) neoplatí. Obsah affil webu teda musí byť 100%, musíte si doviesť takého zákazníka, čo po prekliku od vás v eshope s istotou nakúpi.

Resp. zrátajte si dobre ceny produktov a provízií, pre ktoré by sa vám PPC oplatilo robiť aj za takýchto podmienok.

Ako môj affiliate príbeh pokračuje?

Kde je môj affiliate web dnes? Preverte si to návštevou na darčekovom poradcovi osobne :)

Mám viac affiliate webov? Áno:

Možno očakávate nejaké finančné vyhodnotenie – poviem to tak, že naj mesiace boli december a január.

Celkovo som zarobila v Dognete a CJ cca toľko, aby som si mohla zakúpiť vysnívanú poličku do kuchyne na handmade portáli sashe od bySue a k tomu ešte kúsok zatiaľ nevyplatených provízií.

V Martinuse som si mohla za provízie z roku 2016 zakúpiť 5 detských knižiek – tento rok bol slabší ako vlani, lebo popravde – ani som sa nevenovala recenziám knižiek a hier.

Nejaké maličké sumy sa mi pripísali aj v affiliateclub.cz a affiliate programe Exiteria pre stránku MT nábytok, avšak z dlhodobého hľadiska neviem, či chcem výrobky z týchto dvoch sietí propagovať.

Vzhľadom na zmeny, ktoré som na webe s prestávkami celý rok robila som ani nemala väčšie očakávania.

No na druhej strane, je to neúmerné množstvo práce vzhľadom k týmto výsledkom, preto treba ísť na všetko inak. Zamyslím sa, ako a čo tento rok realizujem – môj pracovný čas už totiž nie je venovaný výhradne affilu :)