Svetlana Kapalkova Kniha o nočníku
Čítanie s deťmi 1-2 roky 2-3-4 roky Recenzie knižiek Top 10 článkov Vývoj reči, písma Vývoj reči, písma

Naše obľúbené knižky pre najmenších (1,5-2 roky)

Aké knižky pre deti vo veku 1,5-2 roky? V tomto veku sa deti učia rozprávať, naberajú slovnú zásobu, učia sa k obrázkom priraďovať slová. Najobľúbenejšie sú leporelá so zvieratkami, dopravnými prostriedkami, potrebami v domácnosti atď., skrátka 1 strana = 1 obrázok. Leporelá sú zábavné aj preto, že sa dajú skladať a dosť dlho pri tom dieťa vydrží, kým aspoň kúsok harmoniky poskladá.

Veľmi radi majú deti aj knižky s vyklápacími dierkami a okienkami, kde je niekto schovaný.

O krôčik zložitejšie sú „hľadacie“ knižky, kde dieťa na stránkach plných obrázkov hľadá konkrétny obrázok. Deti sa postupne učia kopu slov, ukazujú prstíkom v knižke, niektoré sa aj rozhovoria, niektoré iba všetko v knižkách vedia poukazovať ale utrúsia slovko len sem-tam, majú pasívnu slovnú zásobu.

Dajú sa samozrejme pozerať všetky obrázkové knižky, či časopisy, dieťa sa v nich učí listovať, ale nemá ešte taký cit v prštekoch, veď trhanie papiera je taká zábava!

Niektoré obľúbené knižky našej maláčky vo veku 1,5-2,5 roky, ktoré môžem odporučiť (je to zmeska nových knižiek a podedených starších):
Svetlana Kapalkova Kniha o nočníku

Svetlana Kapalkova Kniha o nočníku

Svetlana Kapalková je logopedička, napísala aj knižku o vývoji reči, o ktorej som už písala. Jej rada je – s detmi rozprávat v jednoduchých vetách, o slovo dlhších, ako používajú deti. A jej knižočky sú presne také – krátke jednoduché vety. A užitočné príbehy – ako Ninka dostala nočník a naučila sa doň cikať. Odporúčam aj pri nácviku cikania do nočníka. Ďalšia knižka „Dobrú noc!“ je o dievčatku, čo zaspávalo samé vo svojej izbičke – veľmi sa mi páčila na poslednej strane možnosť vlepiť obrázok dieťaťa. Knižka môže byť osožná aj vtedy, ak navykáte dieťatko na spanie vo vlastnej izbičke.

Svetlana Kapalkova Kniha o nočníku

Svetlana Kapalkova Kniha o nočníku

Toto sú knižky s milučkými ilustráciami, prednostne o zvieratkách. Dieťa sa učí prvé vety. Detská veta je aj „Havo hav-hav.“ Nebuďte spočiatku až tak nároční…

Prve knihy

Pejko pomáha kamarátom“ má krásne ilustrácie, majú ju napríkad aj v Martinuse, aj ďalšie z danej série – o Strapáčikovi, čo rád papá alebo o kocúrikovi Murkovi.

Prve knihy

Prve knihy

Krtečko nesmie chýbať v žiadnej slovenskej domácnosti, či už filmový, či knižkový.

Prve knihy

Prve knihy

Macík – viem, že existuje viacero knižiek z tejto série, ilustrácie sú veľmi milé, a príbehy tiež.  Aj trošku poučné. Macík bol práve lenivý pomáhať kamarátom stavať domček na strome a keď bol domček hotový, chcel sa v ňom s kamarátmi hrať. Ako to dopadlo, vzali ho medzi seba? Macík rád pomáha, Macík ide na návštevu, Macík sa rád podelí, Macík ide do školy.

Prve knihy

Prve knihy

Niečo pre malých pozorovateľov – fotografie vtáčikov.

Prve knihy

Hľadacie knihy:

Hra na skrývačku – Prvé slová“ (linka vás zavedie priamo na detail knižky v Martinuse) bola naša absolútne najobľúbenejšia a najpoužívanejšia, obrázky sú fotografie reálnych vecí, hračiek, kuchyne, školských potrieb… Na učenie slovíčok stvorené. Obsahuje aj strany, kde je všetko len čiernobiele alebo strany potriedené po farbách (napr. všetky predmety sú oranžové a pod.). Tiež obsahuje strany zamerané na hľadanie vzorov – pásikavé, bodkované a pod. Dieťa predmety spozná v bežnom živote i na obrázku. Jediné čo sa knižke dá vyčítať sú mäkké listy, ktoré dieťa v zápale listovania ľahko roztrhne. (Nuž naša je zalepená len na dvoch stranách, ha-ha.)

CIMG1503

Hľadaj na hrade/Hľadaj dina má tvrdé listy, takže to je jej výhoda, priznám, že prekvapil ma jej formát – veľkosť strany asi ako slovníček, kupovala som ju cez internet a nebola tam veľkosť strany uvedená. Keď som si ju listovala, mala som obavy, či maláčka také prťavé obrázočky rozozná. No mala túto knižočku veľmi rada a vedela hravo nájsť všetko – prikladám jej obľúbenú dvojstranu. Dajú sa hľadať jednoduché obrázky ale aj zložitejšie – napr. „ukáž mi, kto oslavuje narodeniny“.

CIMG1449

CIMG1450

„Veľká kniha pre malé deti“ je na pokročilejšie učenie slovíčok – obsahuje všeličo od zelenin, ovocia, zvieratiek, povolania, učenie farbie, prvé počty,  je i pre väčšie deti, sú v nej riekanky, pesničky, rozprávky, zábavné úlohy.

CIMG1500

Ak sem-tam čítate blogy mamín v angličtine, tak viete, že „Nenásytná húsenička“ je pre nich klasika asi ako pre nás „Moj macík“. A dočkali sme sa i prekladu do slovenčiny. Knižka obsahuje životný cyklus motýľa + čo sa mi veľmi páči sú predierkované ovocia, ktorými sa hladná húsenička prekúsala až do štádia kukly. Dieťa sa na dierkách učí počítať – má hmatový zážitok.

CIMG1457

CIMG1458

„Prvé riekanky pre najmenších“ – krásne ilustrácie, ktoré si deti zamilujú, veľa známych riekaniek, zamrzela ma iba sem tam nasilu preložená česká básnička do slovenčiny. Ešte nevypredaná je podobná knižka Riekanky pre najmenších – krásne obrázky v nej vás čakajú.

CIMG1473

Aké knižky máte vy a vaše deti najradšej?