Knižka pre budúcich programátorov

Mobily, tablety, počítače, telka… ako dôležité sú pre vaše deti? Trúfnem si povedať, že dnes 50-60% profesií využíva pri práci počítače. Ako to bude v budúcnosti? Som ITčkárka, teda práca s počítačom je pre mňa každodennou rutinou, možno to ovplyvňuje aj môj pohľad na vec.

Ak sa rozhodujete, či mobil, tablet, počítač je ten naj darček, pre vaše dieťa mám pre vás 5 oporných bodov:

  1. Prednáška o učení a o tom, ako vznikajú dys poruchy. Prednášajúci Ranko Rajović je zakladateľom Mensy v niekoľkých krajinách, povolaním je neurológ.
  2. Rozhovor nielen o pracovnej budúcnosti „millennians“ – deťoch narodených na zlome tisícročia a starších. Odpovedá Jan Mühlfeit je motivátor a kouč s IT minulosťou.
  3. Článok o tom, ako vznikol krúžok programovania na jednej základnej škole v BA. Citujem: „Šanca, že sa z niekoho stane kvalitný programátor po skončení vysokej školy, ak dovtedy neprogramoval, je minimálna.“ Autorom článku je zakladateľ webovej agentúry ui42 Martin Krupa.
  4. Video z medzinárodnej súťaže NXP Cup 2016 pre oblasť EMEA – študenti piešťanskej SPŠE skončili vlani na treťom mieste, tento rok tím piešťanskej SPŠE získal prvenstvo. Autorom videa je jeden chalan zo súťažného tímu. (Maminy dievčat, všimnite si, v tíme je aj dievča, nie je to len zábavka pre chalanov.)
  5. Pre deti vo veku 6-10 rokov pre prvotné hlbšie oboznámenie s počítačom a programovaním odporúčam okienkovou knižkou z vydavateľstva Svojtka Počítače a programovanie.

Technika nemá nahrádzať prítomnosť rodiča! Zakazovať a obmedzovať deťom prístup k technike tiež nie je správne riešenie. Našou úlohou je podnietiť záujem detí o zmysluplné využívanie techniky. 

 

Škemrá váš prváčik, že nutne potrebuje mobil, lebo aj jeho kamaráti na ihrisku, či v škole ho už majú? Odpovedzte mu okienkovou knižkou z vydavateľstva Svojtka Počítače a programovanie! O to viac vám knižku odporúčam, ak sa vám vaše dieťa javí šikovné v jeho ovládaní a v mnohom vás možno i predbieha, čo všetko vie na mobile nastaviť a nájsť, len na základe toho, že to videlo u kamarátov. Možno sa z neho zrodí nový konštruktér alebo programátor.

Počítače a programovanie - okienková knižka pre deti 6-10 rokov z vydavateľstva Svojtka

Dieťa i rodič sa z nej dozvie všeličo o počítačoch – z čoho sa skladá počítač, ako funguje – „myslí“, čo je to programovanie, na čo slúži  programovací jazyk, dozvie sa že existuje aj jednoduchý grafický programovací jazyk pre deti – Scratch. Nájde sa i dvojstrana o tom, ako funguje internet.

Pre niekoho možno nuda, pre niekoho prvý krok k programovaniu! Ako ITčkar by som knižku odporučila ako úvod do informatiky pre deti na prvom stupni základných škôl.  Knižka má pod otváracími okienkami okrem faktov skryté aj súčiastky, alebo kúsky programátorského kódu. Ideálna predstava je rodič/učiteľ nadšenec…

Prvá hodina informatiky – Počítač

Po prečítaní prvej a druhej dvojstrany nadšený učiteľ:

  • Deti, rozoberieme teraz tento starý nefunkčný počítač, aby sme videli, čo je vo vnútri! :)
  • Deti, viete ako sa vypína počítač? (Vysvetlila by som deťom, prečo sa nevypína len šťuknutím gombičky ako telka.)

Veľmi sa mi páčia vtipné detaily:

  • Na posledom obrázku vyššie dvojstrana, ktorá je ako papierový laptop.
  • Ak otvárate na nej okienka, nazeráte na „črievka“ počítača, ako funguje – kde sú chipy, ventilator, CPU… Je to papierová verzia počítača, ak by nadšený pán učiteľ nemal vyradený počítač na rozoberanie, nevadí.

Druhá hodina informatiky – Programy (aplikácie) a súbory

Ako počítače myslia? Prevod do dvojkovej sústavy asi zatiaľ prváci úplne nepochopia, no spravodlivo podeliť tabličky čokolády zvládnu určite! Malá anglická vsuvka do informatiky: Deti, bite = bajt = sústo. Nadšený pán učiteľ rozdá každému dieťaťu sústo čokolády :) Cez zapojenie viacerých zmyslov si predsa zapamätáme viac!

Nadšený učiteľ ďalej vraví:

  • Deti, poďme teraz preskúmať rôzne súbory v počítači. Čo je to súbor? Ako súbor nájdeme? Ako ho vytvoríme? Čo je to aplikácia? Napríklad deti v triedach často mávajú svoje zakladače na písanky a pracovné listy, čo si nenosia domov. Na tom sa veľmi dobre dá vysvetliť aj ukladanie súborov v počítači…
  • Preskúmali by sme: Aká veľká je fotka? Aký veľký je textový súbor? Prečo sú v názvoch súborov bodky?
  • A nezabudli by sme na štvorčekový papier – deti by mali nakresliť „rozpixlovaný“ obrázok, podobne ako je v knižke.

Tretia hodina informatiky – Internet

Knižka obsahuje vysvetlenie, ako funguje internet, ako nám pomáhajú vyhľadávače, dokonca môžeme pod okienkami nakuknúť, ako vyzerá kód webovej stránky. Poukazujte deťom, kde máte internetové kábliky, kde máte wifinu…

Tu by sa mi ešte žiadalo zaradiť v knižke dvojstranu o bezpečnosti na internete. Ako prevenciu pre deti, poučenie že nemajú zverejňovať svoje údaje, fotky, neklikať na stránky, čo nepoznajú, do určitého veku pristupovať na internetové stránky iba pod dozorom a so súhlasom rodiča…  Lebo internet je dobrý pomocník, zlý pán.

Vy ako rodič – sledujete niečo na youtube? My doma nemáme telku, omrzeli nás reklamy, a vôbec nám nechýba. Televízie majú svoje archívy, youtube vám dá, čo si zmyslíte – od varenia, po prednášky z psychológie, návody ako čo opraviť, recenzie výrobkov… Možno z vášho dieťaťa bude youtuber?

Zachy (link vyššie) má momentálne cca o 30% viac odberateľov na youtube ako Sajfa.  Youtuber je profi povolanie. Kam až sa dá zájsť?  Nie je to pre každého, uznávam. Vaše deti majú vlastné myšlienky, tvorivé nápady, s ktorými sa chcú podeliť. Niekto opakujúci cestu youtube pioniera GoGa už neprerazí. Myslím videá typu ochutnávanie psej konzervy alebo ponatieranie tváre nutelou a pod. Ani variácie vtipu nie sú už vtipné, aj keď aj mnohé filmy sa dočkali „remake“, ale až po rokoch rokúcich.

Ak je vnútro dieťaťa/človeka naplnené hodnotným obsahom, bude chcieť dať von tento hodnotný obsah. A aby sa naučilo videá vytvárať, strihať, zaujať nimi – postupne sa naučí veľa po technickej stránke, ale aj spozná svoje publikum po psychologickej stránke. Pozrite si toto video o pečeni chlebika… Blbosť? S láskou upečený chlebík? Pol milióna videní? Nie, neľakajte sa slova youtuber.

Štvrtá hodina informatiky – Budem programátor!

Ako sa programuje? Vedeli by programovať už aj deti? Áno, môžu začať so Scratchom! Ukázala by som deťom na webe, ako môžu kocúrika Scratcha rozpohybovať. Hlbšie znalosti až pre tých najkockatejších, kotrí sa lapili na udičku a položili sedemsto zvedavých otázok, ktorý to so Scratchom chcú vyskúšať :)

Tak čo, už ste vášho malého kockáča lapili? Keď už teraz vie o čom je počítač a programovanie, bude z neho, aspoň na chvíľu, programátor? :)

Začnite so svojou podporou malých programátorov hneď, nakuknite do knižky Počítače a programovanie! A keď chuť objavovať svet programovania nepoľaví – môžete pokračovať kurzami programovania v Scratchi pre deti

Zopakujem, prečo deti podporiť už v rannom veku:

  1. Technika a technológia sa rozvíja veľmi rýchlo, dnes nedokážeme predpovedať, aké všeliaké profesie budú existovať v čase dospelosti našich detí.  Určite bude treba veľa programátorov a dátových analytikov, budú programovať nové systémy a prepájať ich so starými dožívajúcimi technológiami.
  2. Šanca, že sa z niekoho stane kvalitný programátor po skončení vysokej školy, ak dovtedy neprogramoval, je minimálna.

Knižku Počítače a programovanie na recenziu som dostala od vydavateľstva Svojtka.

Uložiť